lördag 2 juli 2016

Mamma, stjärnorna har ramlat ner

Vid stora, vida risfält ligger de små husen tätt. Med stampade jordgolv, brädor till väggar och snurrandes fläktar som svalkar i hettan. Bakom ett litet skynke förvaras muggar, kastruller och övriga få ägodelar. 

Syskonen bor nära. De är alla så väldigt fina och visar ursäktande hur de har det. Utanför Maryatis hus har vi samlats för att prata och umgås. Det är bara jag och Mark. De andra är påväg. Tiden och närheten som jag ensam behövde får jag idag. Vi sitter på en bambubänk, Maryati och jag.

Omringad av syskon får jag veta hur det gick till när jag adopterades bort. Jag frågar inte så mycket utan lyssnar mest. När Maryati berättar skär det i hela min kropp. Hon är alldeles förtvivlad. De tog mig mot hennes vilja. Hon visar hur hon vaggade och höll i mig hårt. Men sen var jag borta.

Hon ville inte lämna bort mig. Inte någon av oss.

I mörkret åker vi tillbaka mot hotellet. Det skumpar och jag har ont i bröstet. Matte tar min hand och då kommer gråten. Jag kan inte sluta. När vi kör förbi de öppna fälten och ser byarna lysa långt därborta säger Isabella "Titta mamma. Stjärnorna har ramlat ner."

Ja. Precis så.

Tänk att vi är här nu. Alla Maryatis små stjärnor samlade. Hon sa att det lugn hon känner inombords har hon aldrig tidigare känt.

Aldrig kommer jag glömma den här dagen.



18 kommentarer:

Matte sa...

❤️

Anonym sa...

❤️

Lou sa...

Vad fruktansvärt det måste ha varit för henne! Man kan inte förstå det!

Unknown sa...

Finaste Emelie! Först nu såg jag att du har en blogg och kan inte sluta läsa dina innerliga inlägg. Önskar dig allt det bästa <3<3

Unknown sa...

Finaste Emelie! Först nu såg jag att du har en blogg och kan inte sluta läsa dina innerliga inlägg. Önskar dig allt det bästa <3<3

Jossan sa...

💗💗

Helene E sa...

Så sorligt och fint på samma gång! Än en gång kommer tårarna här. Gillade Bellis kommentar, så passande på något sätt. 💜💜💜

Kristina sa...

Åh så rörd man blir av att läsa dina fina ord <3

Falk sa...

Kramar till er alla!! ❤️

Falk sa...

Kramar till er alla!! ❤️

Unknown sa...

Så sorgligt,rörande o känslosamt <3

Anneli sa...

Så känslosamt! Mina tårar rinner, men jag kan nog inte fullt förstå allt du får vara med om. Om du förstår vad jag menar...

Linnea sa...

Har inga ord som känns vettiga att säga nu... Fina Emelie ❤️❤️❤️

Charlotte N. sa...

Det skär i mitt hjärta ja vackert o vemodigt på en o samma gång❤️.

Unknown sa...

💕💕💕

Falk sa...

Tack för jättefina kommentarer! Det värmer! ❤️

Isabelle Pedersen sa...

Åh herregud, mina tårar bara rinner när jag läser Emelie. Så otroligt fint och sorgligt. Och så väldigt vackert att ni äntligen får träffas igen. Kärlek och kramar från Isa

Falk sa...

Kram Isa!